קורס 'התמקדות בסיס '

התיאוריה הפוליואגאלית ועקרונות הוויסות

'התמקדות' כדרך לוויסות-עצמי וויסות-הדדי

כמה מילים על החיבור בין השתיים:

למדתי התמקדות לפני 11 שנים. היא לימדה אותי לפגוש נושאים וקשיים בחיי בדרך ישירה, אותנטית, ללא בירבורי המיינד, ולימדה אותי להניח לתהליכי חשיבה לא מועילים. אימצתי את ההתמקדות ככלי טיפולי ואני משתמשת בה באופן קבוע בקליניקה, על מנת ללוות מטופלים לפגוש את עצמם והאתגרים בחייהם בדרך הזו. להתמקדות יש תנאי אחד בסיסי—כדי לעבוד עם תחושה גופנית סביב נושא מסוים אנחנו זקוקים ל'נוכחות'. נוכחות זו דרך לפגוש משהו מבלי להיות מעורבבים בו עד שהלכנו לאיבוד בתוכו ומבלי להתרחק ממנו ברמה שנאבד איתו קשר. כשיש נוכחות ואנחנו עושים תהליך בהקשבה לתחושות גופניות ישנה התבהרות והתקדמות.

לפני שש שנים בערך התוודעתי לתאוריה הפוליואגאלית של סטיבן פורג'ס, שנוהג לקרוא לה גם בשם "המדע של להרגיש בטוח בעולם." מאותו הרגע לא יכולתי להפסיק לקרוא, לשמוע, לדבר ולהתפעל מכל דבר שקשור בה. זו תאוריה שקשורה למערכת עצבים אבל היא הפכה בשבילי לדרך חכמה ופשוטה להבין את עצמי, את הפעולות שלי בעולם, את המצבים הרגשיים שאני נכנסת אליהם. למדתי מדוע אני מגיבה בצורה מסוימת וגם מה יכול להשתנות. מאז ועד היום אני מתבוננת בכל סיטואציה בחיי, המטופלים שלי דרך עיני התיאוריה הזו. אני גם מלמדת אותה כבר למעלה מארבע במסגרות פרטיות וכמרצה אורחת בקורסים שונים.

אני זוכרת את היטב את הרגע בו 'התמקדות' והתיאוריה הפוליוגאלית התחברו לי: הבנתי שהתיאוריה מסבירה לי מה זאת 'נוכחות' (שמגיעה מהיכולת לווסת) ומלמדת אותי מתי יצאתי משם ולמה. הבנתי ש"התמקדות" היא כלי נפלא בשירות התיאוריה, כי 'התמקדות' היא אחת הטכניקות הטובות ביותר לחזור לוויסות ולהעמיק אותו.

מאז לימדתי למעלה מעשרה קורסים על מערכת העצבים וכבר ארבעה מחזורים של השילוב בין 'התמקדות' ובתיאוריה הפוליואגאלית. ובכול קורס כזה אני רואה כמה ריפוי יש בכול דרך בנפרד ובחיבור שלהן יחד. 

מה נלמד בקורס

לשמוע את הגוף והתחושות הגופניות שלנו

נלמד להכיר אותו, לבטוח בו, לפנות אליו ולהאמין לו כאילו שהוא החבר הכי טוב, אמין ומדויק שיש.

להגיע ל'תחושה המורגשת' בגוף

זו התחושה ממנה מגיע הידע העמוק והמורכב על מצב מסוים, ולהעמיק את הקשר עם התחושה המורגשת. נלמד מהם התנאים שמאפשרים לנו לפגוש בתחושה זו – הקשבה אמפתית, סקרנות, קבלה רדיקאלית ועוד.

לחוות את נפלאות השיקוף ההתמקדותי' והאיכויות המרפאות שלו'

להבדיל בין העיקר והתפל במה שאנחנו מדברים עליו או שומעים אותו בקליניקה

נבחין מה חשוב ומדבר תחושות, כיוון שזו אחת הדרכים העיקריות לשינוי.

לחוש ולעשות מקום לשינוי הטבעי שמגיע.

נכיר את המבקר הפנימי

(הקול הביקורתי שבתוכנו) ואת הגישה
המיוחדת של ההתמקדות אליו.

להניע מקומות תקועים בחיינו או בקליניקה

דרך עבודה התמקדותית שלוקחת אותנו מחסימה לתנועה

לזהות ולעשות קשר עם מה שנמצא "מתחת לסיפור"

פעמים רבות יש סיפור שחוזר שוב ושוב, כיוון שלא היתה אפשרות להגיע למהות ולעומק שלו. התמקדות מאפשרת לנו לעבוד עם סיפורים חוזרים שלנו או של המטופלים שלנו.

נכיר את התאוריה הפוליואגאלית של סטיבן פורג'ס

מבנה ותפקוד מערכת העצבים, נתיבי מערכת העצבים.

נעמיק היכרות ונתרגל את החיבור בין התאוריה הפוליואגאלית והתמקדות

ב"פרטנרשיפ" ובעבודה עם לקוחות/מטופלים

נעשה את החיבור בין התאוריה הפוליואגאלית והתמקדות

נבסס את תהליך "ההתמקדות" כפרקטיקה של ויסות גופני ריגשי.

למי מיועד הקורס?

הקורס מיועד לאנשי מקצועות הטיפול השונים: פסיכותרפיסטים, מטפלי גוף נפש,
מטפלים באומנות ובתנועה, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלי מגע, מטפלים אנרגטיים ורוחניים ועוד.

הקורס מיועד לאנשי מקצועות הטיפול השונים: פסיכותרפיסטים, מטפלי גוף נפש,
מטפלים באומנות ובתנועה, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלי מגע, מטפלים אנרגטיים ורוחניים ועוד.

עם מה נצא בסיום?

משתתפים שייקחו חלק לפחות ב 80- אחוז מהשיעורים ויתרגלו באופן קבוע במהלך הקורס יהיו זכאים
לתעודת התמקדות בסיס ולאפשרות להמשיך לקורס הסמכה בהתמקדות. 

בסיום מסלול בסיס + קורס הסמכה (על כל הדרישות שלו) משתתפים יקבלו תעודת הסמכה מטעם המכון הבינלאומי להתמקדות בניו-יורק.
(בתוספת תשלום של 250$ (המחיר צפוי לעלות) עבור המכון. התשלום הנ"ל נהוג בכול הקורסים ברחבי העולם). 

משתתפים שייקחו חלק לפחות ב-80 אחוז מהשיעורים ויתרגלו באופן קבוע במהלך הקורס יהיו זכאים לתעודת התמקדות בסיס ולאפשרות להמשיך לקורס הסמכה בהתמקדות. 

בסיום מסלול בסיס + הסמכה משתתפים יקבלו תעודת הסמכה מטעם המכון הבינלאומי להתמקדות בניו-יורק. (בתוספת תשלום של 250$ עבור המכון. התשלום למכון נהוג הכול הקורסים ברחבי העולם). 

הקורס הקרוב יפתח בתאריך
16/5-31/10/24
עם הפסקה באוגוסט

משך הקורס 16 מפגשים

שיתקיימו אחת לשבוע בימי חמישי 14:00-10:00
בזום + פרונטלי
מיקום המפגשים הפרונטליים: פעם בחודש בגבעת ישעיהו.

עלויות


מחיר הרשמה מוקדמת ולמי שלמדו איתי בעבר על התיאוריה הפולואגאלית:
(עד לתאריך 25/4/24) 3,700 ש“ח 
הרשמה רגילה: 4,000 ש“ח 

דמי רישום 450 ש"ח
(יקוזזו מהתשלום הכולל לקורס. יש להסדיר תשלום לפני השיעור הראשון. ניתן לחלק את היתרה עד 6 תשלומים) המחירים כוללים 

מדיניות ביטולים:
במקרה של ביטול עד שבועיים לפני מועד פתיחת הקורס – לא יוחזרו דמי ההרשמה. לאחר מכן ועד שני שיעורים לתוך הקורס יוחזרו 50 אחוז מעלות הקורס.

ההשתתפות בקורס מותנית בשיחת היכרות והתאמה
לפרטים נוספים וקביעת שיחה:

yifatperes@gmail.com וואטסאפ 972-50-2099967+  |  מייל

או השאירו פרטים ואצור איתכם קשר בהקדם

כמה מילים עליי

יפעת פרס, מטפלת ומלווה תהליכים רגשיים מזה עשרים שנה. מטפלת ומדריכה בפסיכותרפיה גופנית ובתרפיית גל שלישי ACT . לימדתי מאות אנשים ויסות ואת התיאוריה הפוליואגאלית  ב 6 השנים הארונות. מורה לנשימה מטעם מכון BBM. מטפלת מוסמכת ב SSP – פרוטוקול של סטיבן פורג'ס לוויסות מערכת העצבים ע"י שמע. 

מטפלת מוסמכת התמקדות (FOT), מלמדת קורסי התמקדות בסיס והסמכה למטפלים. ומלווה תהליכי התמקדות בקליניקה. עברתי הכשרות רבות בטיפול בטראומה ופוסט טראומה מורכבת ויש לי ניסיון נרחב בתחום. מוסמכת שיאצו ורייקי מאסטר. בוגרת תוכנית "פסיכולוגיה ביהדות" של ד"ר יאיר כספי. לומדת ומתרגלת "צ'י קונג" כדרך חיים. בעלת הפודקאסט "נכון להיום-מה שלמדתי על ויסות חיים ומוות". 

קליניקה ב 'מבוא-ביתר' (הרי-יהודה) ובזום.

קצת על התיאוריה הפוליואגאלית

מה קובע את מצבנו הרגשי? מי אחראי על התגובות שלנו לסיטואציות מסוימות? מדוע יש אנשים "רגועים" ואנשים אחרים שנדמה שהם כל הזמן "על הקצה?" איך זה שאנחנו לפעמים מגיבים ואחר כך מתחרטים?

חלק מהתשובות קשורות בפעולת מערכת העצבים. התאוריה הפוליואגאלית מסבירה כיצד התפתחה ואיך פועלת מערכת העצבים שלנו. כיוון שהיא זו שאמונה על תחושת הביטחון שלנו בעולם, החשיבות שלה עבורנו היא גדולה מאוד. בין היתר, היא סורקת ומנתחת נתונים המגיעים מהעולם בחוץ ומהגוף שלנו פנימה, מעבדת אותם ומאותתת לגוף האם אנחנו בטוחים כרגע או לא. כשתחושת הביטחון גבוהה אנחנו נמצאים בשיא היכולת והשגשוג שלנו כבני אדם, ולכן מועיל לנו לגלות איך להרגיש בטוחים ומה פוגע בתחושה זו.

ביטחון מאפשר קשר, תפקוד, חיבור, נינוחות. כשהמערכת מזהה סכנה אנחנו יוצאים לפעולה ומגיבים, זו דרכה לשמור עלינו בחיים. תפקיד זה של מערכת העצבים הוא הישרדותי והכרחי, אך אם נתקענו ברמת ההגנה—בין אם בלחימה, בריחה או קפיאה—אנחנו משובשים באופן כרוני. היכולת לזהות זאת אצלנו ואצל אחרים (משפחה, בני זוג, מטופלים) מאפשרת בחירה ותנועה בתוך מערכת עצבים שבדרך כלל עובדת בצורה אוטונומית (עצמאית ואוטומטית).

מטרת-העל של ההיכרות עם מערכת העצבים היא להפוך את הפעולה האוטומטית והלא נשלטת שלה למשהו שיש לנו מודעות לגביו ואפשרות להשפיע עליו. בנוסף, אם בגלל בחירת המערכת נברח נלחם או נקפא, נלמד להבין פעולה זו ולא לשפוט אותה. לחיי היומיום שלנו יתווספו אמפתיה ודרגות גבוהות יותר של חופש.

קצת על התמקדות

שיטת ההתמקדות נוצרה בעקבות מחקר רב משתתפים שערכו יוג'ין ג'נדלין (אבי ההתמקדות) וקארל רוג'רס (אבי הפסיכותרפיה ההומניסטית). מטרת המחקר הייתה לבחון מהם הגורמים המשפיעים על שינוי בטיפול ותוצאותיו היו מפתיעות. עלה ממנו שהדבר שמשפיע על שינוי בטיפול איננו שיטת הטיפול, וגם לא המטפל או נושאי הטיפול אלא דווקא המטופל עצמו: המטופלים שהצליחו להיעזר בטיפול חלקו מאפיינים משותפים — כולם התייחסו בטיפול לתחושות גופניות לא ברורות ומעורפלות וחיפשו להן מילים ומשמעות.

הם האטו את קצב הדיבור והיו לא ברורים עד שמצאו תיאור מדויק לחוויה הגופנית. לעומת זאת, דווקא אצל המטופלים הרהוטים והחדים יותר נצפתה פחות הצלחה טיפולית. ג'נדלין כינה את התחושה הגופנית המופיעה בקשר לסיטואציה, אירוע או אדם מסוים "תחושה מורגשת" והגדיר סדרת צעדים שיאפשרו, גם למי שאינו עושה זאת בטבעיות, להשתמש בטכניקה שלו ולהרוויח מטיפול. לתהליך הזה ולמה שהוא מביא עמו קוראים "התמקדות." התהליך עצמו נעשה בזוג, כאשר המתמקד הוא מי שעובר את התהליך ובן זוגו (הפרטנר) מלווה אותו בהקשבה נוכחת ושיקוף.